Ljungbergmuseet

Idag tog jag med mamma och pappa till Ljungbergmuseet, Kronobergs läns bildkonstmuseum. 
 
De tar in femtio personer åt gången nu, men vi var nästan ensamma. 
 
För tillfället har de en utställning med Birgitta Heiling, som har gjort denna fina målning av utsikten från sitt hus. 
 
På vägen hem gick vi förbi den söta förskolan Kajsa Kavat till höger, ett av stadens äldsta hus, och Halva huset till vänster. Jag har ingen aning om varför det är halvt, det ser ut som att det stått emot ett annat hus men det har det inte. 
 
Ur dagboken 911228: Lasse hjälpte mig att rigga upp min CD-spelare. Nu är mitt rum utrustat med allt jag vill ha. Realistiskt alltså, jag väntar med vattensängen, TV:n, videon, kylskåpet och pojkvännen. 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ama de casa

WOW!!! Den där målningen såg ut som ett fotografi - så skickligt gjort!

Lustigt med det halva huset. Min farmor hade ett stort hus ute på landet (där jag förövrigt bodde mina första tre år tillsammans med familjen i en del av huset). Farmor tyckte att huset var på tok för stort, så hon lät kapa bort en del av det. Fast hon såg till att det kom upp panel där kapningen hade gjorts. Att folk bygger ut sina hus är inte helt ovanligt, men att bygga "in" huset, det vet jag bara min farmor som har gjort. Fast det är kanske det som har hänt med ditt halva hus också :-)

Haha! Det var en bra lista med önskemål för att göra rummet ännu bättre :-D

Svar: Visst är den fin! Att den är uppdelad på fyra är för att konstnären vill kunna få plats med sina tavlor i sin bil och det går när hon kan vika ihop dem. :-) Otroligt ovanligt av din farmor! Normalt sett stänger man bara en dörr och låter bli att värma upp ett rum som är onödigt (som vår Runkepub på vintern.) :-) Ja, det var bra önskningar jag hade. Jag har provat vattensäng en gång, men nu har jag inte sett några på flera år.
Ylva

2021-12-29 @ 09:44:53
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Lena i Wales och Spanien

Vackra vinterbilder nedan.
Har inte besökt Ljungbergmuseet, men verkar fint och dessutom bra att det är nästan folktomt i dessa tider.
Mycket konstigt hus. Kan det ha varit ett sammanbyggt hus där tidigare? Kanske brunnit ner? Skulle vara intressant att veta varför.
Gott nytt år!

Svar: Vi har haft några otroligt vackra vinterdagar!
Ljungbergmuseet är fint! Hoppas att de kan fortsätta att ha öppet nu.

Jag googlade lite men fick inget bra svar. En teori är att ett par bröder blev osams och delade på huset.

Gott nytt!
Ylva

2021-12-29 @ 16:14:38
URL: http://lenaiwales.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0