Äggkläckning

Idag levererade jag böcker till en i vår bokcirkel och som vanligt irrade jag runt i ett bostadsområde, fast denna gång hittade jag dit (eftersom det inte var länge sedan jag var där) och valde att ta en ny cykelväg tillbaka. 
 
Då kom jag fram till en skola som jag aldrig har sett förut. Staden är inte jättestor, men jag har inte varit just i det här området innan. 
 
Igår satte vi igång äggkläckaren så om tre veckor får vi förhoppningsvis kycklingar. Det är fantastiskt att man kan odla fram kycklingar själv, tycker jag! 
 
Ur dagboken 910223: Superslask. Det kommer nog att bli ett inomhuslov. 

Kommentarer
Postat av: znogge

Då hoppas jag att äggkläckningen ska gå som planerat. Blir det kycklingar av alla äggen eller hur fungerar det?

Svar: Nej, vi vet inte hur många av äggen som är befruktade, men efter några dagar kan man lysa genom dem och se om det är liv i. Det är ungtuppar till pappor och vi vet inte om de gjort rätt...
Ylva

2021-02-23 @ 21:43:46
URL: http://znogge.wordpress.com
Postat av: Ama de casa

Intressant när man hittar nya platser som ligger väldigt nära där man bor. Man har ju ofta sina gamla vanliga rutter när man traskar runt.
Håller tummarna för att det kommer att gå bra med odlingen!

Typiskt att det är slask när man ska vara ute och sporta. Eller så är det skönt att man med gott samvete kan stanna inne och idla :-D

Svar: Jag har mina rundor, men nu var jag äventyrlig. Det borde jag vara lite oftare, för det är kul att se nytt. :-) Tack, det är första gången tupparna blir pappa. En av tupparna var den första vi har fått fram av en höna som ruvade. Jag tror hon låg på tolv ägg men fick bara fram en kyckling! Det är tråkigt med slask på sportlovet.
Ylva

2021-02-24 @ 09:38:54
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Ami

Vad spännande med äggen. Och jag undrar som Znogge om det blir kycklingar av alla?

Svar: Ja, det är kul. Nej, det kommer inte att bli kycklingar av alla. Tupparna är unga så vi vet inte ens om de kan bli pappa, men de visar i alla fall intresse för hönorna. :-)
Ylva

Postat av: lisa

Det är alltid roligt att hitta nya områden som man kan utforska :)
Vad roligt att få kycklingar. Jag har alltid undrat är alla ägg befruktade, t.ex. dom man köper i affären också ?
Kram

Svar: Det blir kul med kycklingar. De i affären är inte befruktade för de kommer från hönserier utan tupp, om du inte köper direkt från en gård som har tupp då. Kram!
Ylva

2021-02-24 @ 11:36:16
URL: http://familjenkaotisk.blogg.se
Postat av: Hilma

Gud vad mysigt med kycklingar! :D Så söta!

Svar: Ja, det är spännande! De är underbara när de är små. :-)
Ylva

2021-02-24 @ 13:45:26
URL: http://www.nouw.com/hilma
Postat av: Lena i Wales och Spanien

Vad skönt att du kom rätt och även kom hem!!!
Kul med kycklingar.
Jag tänker som ovanstående, är alla befruktade?
Sköt om dig!

Svar: Tack, jag börjar hitta någorlunda efter att ha bott här i drygt tjugo år, men säker kan jag aldrig vara. Nej, alla kommer inte att bli kycklingar. Ha det bra!
Ylva

2021-02-24 @ 14:29:50
URL: http://lenaiwales.wordpress.com
Postat av: Gunilla

Kul att se sig om :) hitta nya vägar

SPännande väntan på pippin nu då !

Svar: Det är alltid spännande för mig som lätt försvinner, men här visste jag vilken stadsdel jag var i. :-) Ja, nu väntar vi.
Ylva

2021-02-24 @ 18:50:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0