Hamnedavåfflan

Igår trilskade blogg.se igen och jag blev utkastad hela tiden och kunde inte lägga ut några bilder. Jag som hade så trevligt! Bilderna kommar nu i stället. 
 
Jag var på Hamneda gästgivaregård där de öppnade ett våffelcafé. Traktorn ägs av en gammal man som vi köpte hö av en gång. Han var den förste jag hört som sagt "nänämensan!". 
 
Jag vet inte hur lång en mil var förr, men till Traryd som det heter nu är det tydligen 1,6 nymil. 
 
På baksidan serverar Hamnedavåfflan på söndagar i sommar. Jag satt i hammocken. 
 
Nästa gång vill jag sitta här. 
 
Våffla med nutella och grädde, mums! 
 
Idag åkte jag med väninnan till Lillasjö och badade. Jag tror inte att jag har varit där förut, konstigt eftersom det är en jättefin badsjö som är otroligt långgrund. 
 
Ur dagboken 910705: Marit kom hit vid tre och vi åkte till Dala-rock. Vi var med Åsa, Emma + hennes kusin med kompis, Rosie, Monkey, Karin och Viktoria. Vi var där lite tidigt innan det hände nåt speciellt. Höjdpunkterna var DiLeva och Wilmer X. 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ama de casa

Jobbigt när bloggen bråkar med en... Tur att den har skärpt till sig nu då.
Våfflan såg synnerligen god och frasig ut och stället var ju rena rama idyllen :-)
Jag blev fundersam om det där med nymil och googlade. Fick detta svaret från wikipedia:

"Mil är en längdenhet vars definition varierat och varierar beroende på plats och tidpunkt. Den ursprungliga milen var den romerska, som motsvarade tusen dubbelsteg ’mille passus’ eller omkring 1 483 meter. Ordet mil kommer från latinets ’mille’=tusen. Senare etablerade flera europeiska regioner egna definitioner. I Sverige, Finland och Norge är 1 mil numera 10 kilometer."

Detta hade jag inte den blekaste aning om, att milen var annorlunda förr i Sverige.

Lät som ni hade en härligt rockig afton/kväll för 30 år sen :-)

Svar: Bra att du googlade! Jag tröttnade när NE ville ha ett lösenord... Länder som inte har systemet med meter, km, mil är dumma i huvudet, till exempel använder de inte mil i Danmark "för det behövs inte för Danmark är så litet" enligt danska väninnan, men det låter helt skadat när hon säger 3000 km! Ja, det var en bra rockkväll. :-)
Ylva

2021-07-06 @ 09:56:18
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Znogge

Där hade jag också velat sitta! Så mysigt :D

Svar: Jag hoppas på att få med mig en kompis dit snart. :-)
Ylva

2021-07-06 @ 10:31:28
URL: http://znogge.wordpress.com
Postat av: Gunilla

Mysiga utflykter i fina miljöer !

Svar: Ja, det finns fina utflyktsmål i närheten. :-)
Ylva

2021-07-06 @ 11:29:39
Postat av: Lena i Wales och Spanien

Ser härligt och gott ut!

Svar: Tyvärr har de flesta sommarcaféer våfflor bara på söndagar så jag vet inte hur jag ska hinna med allt...
Ylva

2021-07-07 @ 10:37:29
URL: http://lenaiwales.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0