Tjurrusning

Idag var det dramatik i Runkarp. Grannens tjurar hade rymt och han och maken gick och letade reda på dem medan jag passade en fyraåring. Det är inte mig man frågar om barnvaktande men jag gjorde hellre det än vallade ungtjurar. Det är en snäll och rolig unge, så det gick bra. 
 
Jag: Var bor din kompis Melker, vet du det?
Fyraåring: Ja, han bor i Sverige. Han har en traktor med broms och skogsvagn, men jag har flera saker än han. 
 
Idag var det cafékväll med paj på Kånna hembygdsgård. Jag cyklade en mil dit fast det var trettio grader varmt. 
 
Jag cyklar omkring och fikar i byarna runt stugan. Det var hallon-, jordgubbs- och päronpaj, jättegott! 
 
Sedan har jag legat i hängmattan och tittat på tuppen och badat i dammen. 
 
Ur dagboken 910715: Vi lämnade Norge idag. Det landet har nog världens grönaste vatten. Vi stannade i Röros som är en stad med gamla välbevarade hus. 
 
 

Kommentarer
Postat av: Tony

Sammantaget låter som du har en rätt skön sommar.

Svar: Det får jag lov att säga att jag har, även fast det är för varmt för min smak.
Ylva

2021-07-16 @ 07:30:03
URL: http://kulturinatur.blogspot.com
Postat av: Ama de casa

Dramatiskt med tjurrusningen... Antar att det slutade lyckligt och att ungtjurarna (och grabbarna) är på rätt plats igen. Härlig konversation ni hade, du och fyraåringen :-D
Kul att tuppen också utnyttjar dammen :-)

Grönt vatten i Norge? Det kan jag inte påminna mig om, tyckte nog att det var blått när vi kryssade där.

Svar: Maken är en otrolig problemlösare, jag känner ingen annan som tycker att det är en bra idé att smälla till en tjur på mulen, men sedan hade tjurarna snällt följt efter honom. :-) Badanka, badtupp går på ett ut. Du och jag brukar ha olika uppfattning om grönt och blått, jag antar att det norska vattnet är turkost. :-)
Ylva

2021-07-16 @ 09:20:16
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Znogge

I valet mellan att jaga förrymda tjurar och passa en fyraåring så gjorde du nog ett klokt val i alla fall :D

Svar: Ja, det tycker jag. Alla överlevde. :-)
Ylva

2021-07-16 @ 10:48:40
URL: http://znogge.wordpress.com
Postat av: Lena i Wales och Spanien

Bra svar av det barnet, han verkar veta det mesta om det mesta😊.
Ser av kommentaren ovan att det gick väl med tjuren.
Mysig fika.

Svar: Framför allt kan han mycket om traktorer. Det är så sött när han kör runt med sin minitraktor i ladugården. :-)
Ylva

2021-07-17 @ 12:15:45
URL: http://lenaiwales.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0