Rhododendrondalen och Ljungby alpin

Jag läste i tidningen Smålänningen att det finns en rhododendrondal här, där en man som fått mer än hundra plantor som kommunen grävt upp har planterat dem. Oklart varför. 
 
Jag cyklade dit och många har blommat över men fint är det. 
 
Sedan följde jag en spännande liten väg och kom fram till ett grekiskt monument, eller egentligen ett grustag där de tröttnat på stölder. 
 
Det här är så himla roligt! Bredvid energiverket i gamla soptippsbacken har de gjort en slalombacke som heter Myrebobacken eller Ljungby alpin! 
 
Förra gången jag beöskte detta gravfält med 85 gravar var det lättare att se dem. Här får de ju fixa till det! 
 
De har åtminstone hållit den smala stigen fin, men det var lite läskigt att gå där med bara ben med tanke på fästingar. 
 
Här går E4:an som håller på att byggas om till motorväg de sista tre milen som saknas. 
 
Ur dagboken 910621: Tog bussen till sportplatsen. Firade midsommar. Spelade volleyboll, lekte pepparkaksgubbe, hade discotek, söp och hade små muppgrupper. 

Kommentarer
Postat av: znogge

Fästingar vill man verkligen inte råka ut för nej. Tänk om det fanns ormar där dessutom? Gummistövlar vore perfekt :D

Svar: Jag tittade hemskt noga var jag satte fötterna! Än så länge har jag inte fått någon fästing i år.
Ylva

2021-06-21 @ 21:36:41
URL: http://znogge.wordpress.com
Postat av: Josefin

mysiga bilder, men fy för fästingar! ) :

Svar: Jag har duschat efter och tror att jag klarade mig.
Ylva

2021-06-21 @ 21:45:12
URL: http://jossanamigo.blogg.se
Postat av: Ama de casa

Här var det en blandad mix, verkligen :-) Trevligt med en rhododendrondal, mindre trevligt med fästingar...

Haha! Det var en blandad mix även för 30 år sen :-D

Svar: Jag upptäckte mycket på gårdagens cykeltur som blev nästan 1 1/2 timme lång, dels för att jag chockat magen med två stora bakelser som jag försökte skaka ned och dels för att jag stannade och fotade en massa. :-) Och på midsommar -91 roade jag mig i Tyskland. :-)
Ylva

2021-06-22 @ 10:07:42
URL: http://amacasa.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0