Bipolärdagen

Idag är det bipolärdagen och jag fick den diagnosen 2003. Nu tror jag inte att det är det jag har utan mer att jag är lättstressad och kan bli deprimerad när det blir för mycket. Som tur är så var det länge sedan jag var sjuk och jag kan leva långsamt och göra nästan bara roliga saker. Alla har inte den möjligheten och jag är oerhört tacksam över att jag kan ha ett ganska normalt liv.
 
Jag har flera kompisar som mått psykiskt dåligt och man blir väldigt utsatt, särskilt de som lever ensamma, så idag tänker jag på alla sjuka människor som har det svårt. 
 
Jag har köpt våriga tulpaner idag. 
 
Ur dagboken 910330: Båten gick klockan tre. Det blev sommartid så vi behöver inte ställa om klockorna förrän vi ska hem. Färjan är ful. 
 
(Detta var på den tiden man åkte färja till England.) 

Kommentarer
Postat av: znogge

Så skönt att du kan ha ett ganska normalt liv och att tillvaron fungerar så bra. Ingen självklarhet alltid med diagnosen.

Svar: Det tog många år av medicinering och problem innan jag blev så pass stabil att jag kunde sluta med tabletter. De har lagt ned öppenpsyk här i stan så nu måste man gå till vårdcentralen och bli remitterad vidare vilket jag inte alls tror är bra.
Ylva

2021-03-30 @ 20:58:58
URL: http://znogge.wordpress.com
Postat av: Ami

Så skönt att du mår bra nu!

Svar: Ja, jag hade tur som har en stöttande man också.
Ylva

Postat av: Znogge

Det tror jag är ett fatalt misstag. Självklart ska det gå att söka spontant vid psykisk ohälsa.

Svar: Nu googlade jag att de har en psykiatrisk mottagning på lasarettet, men jag var orolig när de stängde öppenvården och de pratade om att man skulle åka sex mil till en större mottagning. Det orkar man inte när man är riktigt deprimerad.
Ylva

2021-03-31 @ 09:36:04
URL: http://znogge.wordpress.com
Postat av: Ama de casa

Skönt att du kan leva så pass normalt ändå. Antar att alla inställda evenemang och resor kan göra det värre för dig så det var ju extra bra att du kom iväg på Göteborgsturen kan jag tycka.

Praktiskt att inte behöva ställa om klockorna när man åker. Sen gäller det bara att komma ihåg att ställa om dom när man kommer tillbaks :-)


Svar: Ja, jag blir väldigt uttråkad av att inte få göra saker och då har vi ändå haft det bra i Sverige! Det är oroande att inte kunna planera och jag har blivit stressad av att schemat ändras så mycket på skolan, men där har eleverna och lärarna det mycket värre, när de inte vet om de ska vara i skolan veckan efter! I år kom sommartiden väldigt olägligt, jag hade behövt den där timmen på morgonen innan jag åkte hem från Göteborg...
Ylva

2021-03-31 @ 09:42:52
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Hilma

Gud vilka vackra blommor! Gult är så härligt nu på våren <3 kram!

Svar: Visst är de fint påskgula! Kram!
Ylva

2021-03-31 @ 11:45:48
URL: http://www.nouw.com/hilma
Postat av: Lena i Wales och Spanien

Skönt att du hittat sättet att leva på, viktigt.
Vackra blommor.
Glad påsk!

Svar: Ja, nu trivs jag med livet! Jag försöker nu få maken att förstå att det inte är värt att slita ut sig, att må bra är viktigast! Glad påsk!
Ylva

2021-03-31 @ 12:59:02
URL: http://lenaiwales.wordpress.com
Postat av: lisa

Vad bra att du kan leva rätt så normalt ändå. Som du säger , många har det så mycket värre. Ibland känns det som om läkarna är snabba på att ställa diagnoser när symptomen kan stämma in på så mycket annat. Kram

Svar: Det är också så att de gärna skriver ut medicin hellre än terapi för att det är dyrare. Jag fick tolv gånger gruppterapi till slut och det hjälpte mycket! Kram!
Ylva

2021-03-31 @ 15:34:44
URL: http://familjenkaotisk.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0