Fasta paviljongen

Vi turistade i Sätertrakten idag. 
 
Det här är fasta paviljongen på Säters sjukhus där de sjukaste och farligaste patienterna från hela landet satt. Thomas Quick rymde ibland och honom var man rädd för, när det ryktades att han setts i Hedemora. Avdelningen stängde 1989 och brann 2002. Jag läste i en artikel från 2014 att man väntar på regeringsbeslut att få riva och det borde de ha fått göra för länge sedan. 
 
Det ligger vackert vid sjön Ljustern och det finns fortfarande ett sjukhus och psykiatri här. 
 
Jag har sett bilder från Östra Silvbergs gruva och ville åka dit så då gjorde vi det. 
 
 
 Det är oerhört grönblått vatten och fint, men giftigt efter att de brutit sulfidmalm så det är förbjudet att bada där men det gör folk i alla fall. 
 
Ur dagboken 910514: Det var en gubbe på TTF:n som pratade om befolkningsproblem i aulan. I aulan var det inte överbefolkat för nästan alla hade gått hem. Emma och jag satt och bullade upp choklad och försökte äta omärkligt. 

Kommentarer
Postat av: Ama de casa

Ja, Säteranstalten har man ju hört talas om. Att den stängde så tidigt var överraskande för mig.
Himla fint där vid gruvan, men inte skulle jag ge mig på att bada i giftigt vatten! När jag tänker efter så badar jag knappt i något vatten alls ;-)

Ja då var det ju faktiskt befolkningsproblem i aulan då nästan ingen var där. "Underbefolkning" kan ju också vara ett problem :-D

Svar: Ett tag hade de som stadsslogan: Tokig i Säter! :-) Jo, Säter är fortfarande känt för anstalten. Jag tycker att vattnet i gruvan påminner om Blå lagunen på Island där jag har badat, men det är bra om man kollar innan så att vattnet är rent. Ja, ett litet befolkningsproblem var det där i aulan... :-)
Ylva

2021-05-15 @ 09:40:48
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Lena i Wales och Spanien

Säter har jag läst och hört en hel del om. Mycket intressant och skrämmande när jag har läste kriminalhistoria och många av de värsta förbrytarna var ju där under vissa perioder. Även tagits upp en hel del inom rättspsykiatri med olika behandlingsmetoder o v s och Stormavdelningen har omdiskuterats mycket.
Trevlig helg!

Svar: Ja, det är fortfarande känt fast det var länge sedan de stängde fasta paviljongen. Jag hade inte hört innan att det hette stormavdelning, men har varit på mentalvårdsmuseet där. Det är intressant och otäckt! Jag kan tro att det var intressant med kriminalhistoria! Ha det bra!
Ylva

2021-05-15 @ 15:35:47
URL: http://lenaiwales.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0