Citationstecken

Jag tycker inte om när man använder citationstecken fel. 
 
"Fnittrande Fia"? Charmiga "Fia"? Är hon fnittrig, är hon charmig, heter hon Fia egentligen?! 
 
Jag hittade en bok från 2003 med Katedralskolan i Växjö på (bilden i mitten). Dit åker jag på nätverksträffar för länets skolbibliotek ibland. Jag tycker att den är häftig med de där spejsiga fönstrena till aulan. 
 
Ur dagboken 911117: Mamma har två elever som kallar henne fröken. Den ena är Micke Andersson. Mr Dreggel. Han vet nog inte vem mamma är. 
 
(Micke var kär i mig när han gick i sjuan. När han gick i nian hade han mamma i engelska.) 

Kommentarer
Postat av: znogge

Det finns en hel del som kan irritera när det gäller språket kan jag känna. Vissa saker stör mig mer än andra.

Svar: Ja, man får välja sina strider och saker att störa sig på.
Ylva

2021-11-17 @ 21:11:03
URL: http://znogge.wordpress.com
Postat av: Ama de casa

Jag använder citationstecken hejvilt (förlåt!), vad jag däremot har svårt för är när folk kallar dom för "situationstecken" (ooops! där kom det såna igen... ;-) ).

Jag har haft en lärarson i hasorna mest hela livet. Ja, jag hade ju Anders pappa i matte på högstadiet :-)

Svar: Jag tycker inte att du använder citationstecken så mycket, gör du det? I så fall är de på rätt plats. :-) Resten av min familj är språklärare så lite miljöskadad blir man. ;-)
Ylva

2021-11-18 @ 10:27:26
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Gunilla

Själv störde jag mig på ett möte idag, i underlaget hon använde tror jag hon fick in tre särskrivningsorder. Det är tex stor skillnad på
- under tillverkningen och - undertillverkningen :)

Svar: Det ser illa ut på protokoll, skyltar och liknande. Om man inte kan skriva får man be någon om hjälp (till exempel mig).
Ylva

2021-11-18 @ 13:22:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0