I Köpenhamn

Jag gör ett nytt försök med bilderna jag ville lägga ut igår. 
 
Fredagsrock med TV-2 på Tivoli. Det var underbart att få trängas lite igen! En man som stod framför mig frågade om han stod i vägen, fast det var jag som ställt mig bakom honom. Tyvärr är det en fördröjning innan jag förstår danska och jag kunde inte gärna säga till honom efter fem minuter att han inte stod i vägen. 
 
Jag är osäker på vad detta betyder men tycker inte att varken Regn- eller Räknegatan låter trevlig...
 
Den lille fete låter däremot trevligt. 
 
De gillar "lille" i Danmark. Den lille fete kan jag förstå, men här är Lille Langebro, en nybyggd gång- och cykelbro. Den ligger bredvid Langebro men kunde väl hela Lillebror. 
 
Jag är stolt över att jag redde ut att åka S-tåg med byte från stadsdelen Frederiksberg, där jag bor när jag är i Köpenhamn, in till centrum. När jag precis höll på att lära mig den nya bussrutten ställde de in den på grund av halvmaran igår. Resan hem gick bra och jag fick åka en ovanlig busstur hem från Alvesta förbi  små ställen med lustiga namn. 
 
Ur dagboken 910920: Nu ska jag åka och gratulera Marit. Jag återkommer. Jag gick hem från Marit vid elvatiden. Vi låg och lyssnade på Enya och höll på att somna. 
 
(Det var ju ett annorlunda sätt att fira min kompis sjuttonårsdag på.) 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ama de casa

Danska är ett komplicerat språk som jag har jättesvårt att förstå, speciellt räkneorden som - i mitt tycke - är totalt ologiska.
Otur med den inställda busslinjen när du precis hade lärt dig...

Haha! Ja, det lät verkligen som ett annorlunda födelsedagsfirande :-D



Svar: Siffrorna är helt omöjliga! Nu betalar jag mest med kort men ibland kastar jag fram en näve mynt och ber dem ta vad de vill ha i affärerna. :-) Jag hoppas att bussen går som den ska nästa gång jag åker till Köpenhamn. Ja, vi var oerhört töntiga... ;-)
Ylva

2021-09-21 @ 09:45:51
URL: http://amacasa.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0