Äbleskiver

Igår var vi hos våra danska vänner på den årliga festen med äbleskiver. 
 
Det är som runda munkar utan vare sig äpplen eller skivor, som det var från början. Vi var tio vuxna och två barn och fruktansvärt många äbleskiver. Det är jordgubbs- och björnbärssylt och florsocker till, så himla gott! 
 
Vi sov i stugan i natt och där har vi en massa får. Jag har för mig att jag köpte det här själv, för att den var så fulsöt. 
 
Ur dagboken 921229: Sov till klockan två igen. Det är extremt. Skönt att jag får sova hur länge jag vill. Men när skolan börjar igen börjar gå-upp-klockan-sju-helvetet. 
 
 

Kommentarer
Postat av: znogge

Jag såg på TV hur sådana gjordes och det verkade inte helt okomplicerat kan jag säga. Däremot lät det gott :D

Svar: De har ett särskilt munkjärn och jag tror att det tar lång tid. Det är jättegott och i Danmark äter man dem till jul så då frossar de...
Ylva

2022-12-29 @ 20:34:12
URL: http://znogge.wordpress.com
Postat av: Gunilla

Det var en gullig lite en.. :)

Svar: Visst blir man glad! Men jag försöker förklara för folk att vi inte samlar på får (och har nästan slutat köpa själv). :-)
Ylva

2022-12-30 @ 09:55:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0