Kånnavägen

Kånnavägen har lustig numrering. 
 
Hela det här gråa schabraket har nummer ett. 
 
På andra sidan ligger Circle K på nummer 18! (Det står 20 på det röda huset bakom). 
 
Här fick jag en förklaring på Facebook; Husnumreringen kan ha börjat vid nuvarande trafikljusen. Kånnavägen gick spikrakt upp till Kristina Nilssongården ( nuv Sagomuseet) och gjorde där en skarp krök till höger. Flera hus som nu är rivna låg utefter den här sidan, ända ner till Gästgivaregatan. Helsingborgsvägen mellan järnvägarna byggdes inte förrän vid mitten av 50-talet.
 
Det här är också lustigt för Torsgatan ligger 500 meter därifrån. 
 
Ur dagboken 920205: Marit, Åsa och Johnny kom hem till oss. Johnny hälsade ordentligt på mamma och vi åt middag som en stor familj. Jag hade lyckats med potatis, kött och allt. 

Kommentarer
Postat av: Znogge

Då finns det i alla fall en logisk förklaring till den märkliga numreringen. Frågan är bara var Torsgatan egentligen ligger ;-)

Svar: Haha! Ja, det ligger i närheten av Heimdalsgatan där vi bor, i ett asagudsområde. :-)
Ylva

2022-02-05 @ 14:28:02
URL: http://znogge.wordpress.com
Postat av: Lena i Wales och Spanien

Verkligen en lustig numrering, men logisk när man får förklaringen.
Skön söndag!

Svar: Ja, där fanns åtminstone en förklaring, ibland är det bara konstigt! Ha det bra!
Ylva

2022-02-06 @ 10:02:25
URL: http://lenaiwales.wordpress.com
Postat av: Ama de casa

Gatunumreringen här i Spanien är helt bedrövlig! Att vara brevbärare här måste vara en stor utmaning... Dom slösar verkligen inte med gatuskyltar och är ännu snålare med att sätta ut gatunummer. En bostadsuthyrare berättade att hon hade två fastigheter som hade samma gatuadress men låg på precis motsatta änder (ändor?) av den långa gatan. Båda hade nummer 31...

Han verkade vara en artig grabb, Johnny :-) Duktigt av dig att lyckas så bra med maten!

Svar: Ja, jag vill minnas att det var svårt att hitta i Spanien. Jag har i och för sig svårt att hitta överallt, men vi åkte till Calafell när vi skulle till Segur de Calafell och tog en taxi till slut. Det var i och för sig jag som läst fel på kartan... Men två fastigheter med samma adress i olika änder av gatan låter lite väl komplicerat! :-)
Ja, Johnny var mycket artig! Han gick i min klass och var tillsammans med Åsa. Undrar var jag gjorde för avancerat med kött och potatis. :-)
Ylva

2022-02-06 @ 10:28:28
URL: http://amacasa.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0