Om gamla böcker

Jag läste 95 böcker under året, men 14 av dem var LL (lättläst). Se recensioner på läsdagboken om ni vill: http://ylvarosen.blogspot.com/
 
Nu läser jag Vägen till Klockrike av Harry Martinson, en klassiker som jag inte läst innan.
 
Gamla böcker ser ofta tråkiga ut och det här är en av få gamla böcker vi sparat på skolbiblioteket. Boken kom först ut 1948 men vårt exemplar är från 1974. 
 
Det är kul när bokkorten sitter kvar och vissa böcker hade rutmönster där man också kunde stämpla. 
 
Romanen har väldigt liten stil och jag som läser sakta läser ungefär trettio sidor på en timme. Det är en bra bok med vackert språk, men det är gammeldags så jag tror inte att jag ska sätta den i händerna på en gymnasieelev i första taget. 
 
Ur dagboken 920101: Det blåser otroligt. Jag låg och småslumrade när pappa kom in och frågade om jag ville vara med i familjegemenskapen och dricka glögg. Ganska mysigt. 

Kommentarer
Postat av: znogge

Själv tyckte jag den var bra men jag är inte säker på att dagens ungdomar hade tyckt det samma nej...

Svar: Jag kan tipsa om den när de ska läsa klassiker men de får välja själva så att jag inte skrämmer eleverna totalt från läsning...
Ylva

2022-01-01 @ 20:51:12
URL: http://znogge.wordpress.com
Postat av: Ama de casa

Åh! Dom där gamla bibliotekskorten - nostalgi! :-)

Hmm... Var det starkvinsglögg din pappa bjöd på tro? ;-) Härligt med mysig familjesamvaro :-)

Svar: I en del böcker kan man fortfarande se vilka som har lånat för eleverna skrev sina namn på bokkorten. Hej GDPR! ;-)
Ja, det var nog starkglögg. Jag antar att jag inte var jättepåverkad av vinet från nyår. ;-)
Ylva

2022-01-02 @ 09:37:09
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Lena i Wales och Spanien

En gammal klassiker. Längesedan jag läste den.
Det gamla bibliotekskortet känner jag igen.
Gott 2022!

Svar: Den är bra, men som sagt med gammeldags språk. Visst är det kul med de gamla bokkorten! Det går fortfarande att köpa till bibliotek. Gott 2022 till er!
Ylva

2022-01-02 @ 14:57:03
URL: http://lenaiwales.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0