Södra Ljunga

Södra Ljunga är en trevlig by som har vår närmaste affär när vi är i stugan, det är ungefär 6 km dit från Runkarp och 14 km från Ljungby.
 
På en av våra vägar dit har jag hittat ett nytt föl! 
 
Matöppet är en bra liten affär som har det mesta. Det kom bara några regndroppar på mig när jag cyklade dit. 
 
De har en F6-skola som heter Lingbygdens friskola. Egentligen är jag emot friskolor, men det finns undantag som denna som startade när den kommunala skolan stängde. 
 
Det finns en fin kyrka fast jag har aldrig varit där inne. 
 
Det närmaste vandrarhemmet från Ljungby finns här; Södra Ljunga vandrarhem. Där inne var jag någon gång när de hade fika. 
 
Det finns en stor fotbollsplan. 
 
Kanske har ni hört talas om Per Henrik Ling, gymnastikens fader, som föddes här. Nu finns Lingmuséet här. 
 
Ur dagboken 820715: Åkte till en väldigt trevlig stad som heter Chia där vi köpte en pall 2 sjalar 2 poncho och 1 duk. 
 
Ur dagboken 920715: Marit kom hit med en massa skivor. Vi spelade in. Traste Lindéns är bra. Talking heads är galna. 

Kommentarer
Postat av: znogge

Per Ling är bekant ja!
När det gäller friskolor så finns det säkert bättre och sämre sådana. Själv tycker jag att skolan borde vara statlig men det kommer nog aldrig att hända.

Svar: Vad kul med någon som känner till Ling. :-)

Ja, jag vill också ha skolan statlig och tycker att friskolor är okej om de inte är vinstdrivande och när de kompletterar den kommunala skolan.
Ylva

2022-07-15 @ 16:37:19
URL: http://znogge.wordpress.com
Postat av: Ama de casa

Vilket gulligt litet föl!

Shopping minsann ;-)

Svar: De är så söta, de små fölen. :-)

Ja, där blev det bra shopping i Colombia. :-)
Ylva

2022-07-16 @ 17:34:04
URL: http://amacasa.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0