Christiansborgs torn

Christiansborgs slott i Köpenhamn har stadens högsta torn. 
 
Man kan åka hiss upp i tornet gratis men måste genomgå en säkerhetskontroll som på flygplatser. Tornet är 106 meter högt och man får komma upp till Utsigten som är 44 meter upp. 
 
Det är ett pampigt slott. 
 
Det finns animerade duvor i tornet, som visar hur det såg ut när tornet var öppet. 
 
Det är fin utsikt från tornet åt fyra håll, men jag har tagit fem bilder och vet inte vad som är vad. Här har vi ju slottsgården i alla fall. Det blåste väldigt mycket här uppe och jag kunde konstatera att en tonårstjej med kort kjol hade stringtrosor... 
 
 
 
 
 
Ur dagboken 920603: Gick till Munken med luftmadrass. Somnade på stranden. Har bränt mig i häcken. 
 

Kommentarer
Postat av: Ama de casa

Vilken härlig utsikt från det vackra tornet!

Att bränna sig i häcken är verkligen inget vidare. Lätt hänt när man till exempel snorklar.

Svar: Nu är ju inte danskarna vana vid utsikt, deras högsta berg är väl ungefär hundra meter, men det var bra utsikt där uppe. :-)
Ja, jag är fortfarande dålig på att smörja häcken så det händer att jag bränner mig när jag nakensolar på vår brygga. Var så god för de bilderna i huvudet. ;-)
Ylva

2022-06-04 @ 08:44:46
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: znogge

Vilka härliga vyer! Eftersom jag ogillar att åka hiss så har det aldrig varit något alternativ för mig dock.

Svar: Tyvärr fanns det inte trappor hela vägen upp. Jag tyckte mest att det var obehagligt att det blåste så hårt där uppe så jag var inte där så länge, men tyckte att det var fint med utsikten.
Ylva

2022-06-04 @ 16:24:05
URL: http://znogge.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0