Föräldrar på skolavslutning

När blev det en rättighet för föräldrar att vara med på skolavslutningar? Mina föräldrar är lärare så de gick på sina egna avslutningar, men jag kan inte minnas att någon hade med sina föräldrar. När vi slutade sexan gick jag och min kompis till Hedemoras nyöppnade kebabställe och jag åt livets andra kebab. Den första var i Norrköping samma år. 
 
Den enda gång jag tycker att släkten ska vara med är på studenten. Min äldste brorson sprang ut igår men de bor i Stockholm så jag kunde inte vara med. Här är några bilder som mamma tagit. 
 
Min bror, stora brorsonen, svägerska och lilla brorsonen. 
 
Mamma, brorson, pappa. 
 
Tre generationer Svensson. 
 
För 40 år sedan åkte vi till Amerika och nu kommer ni att få följa den dagboken också. Jag var åtta år, duktig på svenska men inte på klockan så alla de här klockslagen har jag frågat mamma och pappa om. 
Irland! Oj, vad konstigt! Tio år senare åkte vi till Irland med mening. 
 
Ur dagboken 920614: Billy hade fastnat med foten i en taggtråd men en liten gubbe med såg och tång kom till vår undsättning. 
 
(Jag visste egentligen att foten heter hov på en häst.)
 
 

Kommentarer
Postat av: znogge

Jag har inte heller något minne av att föräldrar var med på avslutningar faktiskt. På studenten självklart men annars tror jag inte att de var det.

Svar: De hade väl ofta jobb att gå till och en vanlig skolavslutning var inte så särskild.
Ylva

2022-06-14 @ 21:18:18
URL: http://znogge.wordpress.com
Postat av: Ama de casa

Min mamma och pappa var med på en del avslutningar, men inte alla tror jag. Vad typisk "skola" din skola på bilderna ser ut :-)

Hoppas det gick bra för Billy och hans fot!

Svar: Det där är Viktor Rydbergs gymnasium i Sundbyberg. Där har jag aldrig varit men visst ser den skolig ut. :-)

Gamle Billy traskade på med oss hela veckan och det gick fint. :-)
Ylva

2022-06-15 @ 08:44:50
URL: http://amacasa.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0