Fössta tossdan i mass

Idag är det Smålands nationaldag; fössta tossdan i mass. 
 
Då ska man äta massipantåta, men jag gillar inte prinsesstårta så jag gick och fikade på Ljungby Supermarket som öppnat en liten fikahörna. 
 
Jag har köpt en saltkaramellcheesecake som ser god ut.
 
Det är mycket man kan fira första veckan i mars: 
1 mars var det fettisdag
2 mars var det askonsdag
3 mars är det fössta tossdan i mass och mandelkubbens dag
4 mars är det bananens dag
5 mars är det ostbågens dag
6 mars är det min födelsedag
7 mars är det punchrullens dag
 
För flera dagar att fira kan man titta på https://temadagar.se/
 
Ikväll var jag ute och gick i solnedgången. 
 
Sedan gjorde jag en kasslerinstallation.
 
Vi hade en gammal ost som behövde ätas, det gick bra att ugnsbaka den. 
 
Ur dagboken 920303: Vi åkte till Borlänge. De som inte hade busskort fick åka med Berka eller Bosse. Bosse har en ful volvo. Tittade på planetariet med en föreställning av Aniara. Det var rätt kul. 

Kommentarer
Postat av: znogge

Marsipantårta som är så gott! Nåja, allt är en smaksak och det finns något för alla :D

Svar: Jag googlade att askonsdag är den första dagen i fastan så då kan de som vill fasta... Men det finns absolut något för alla, så något fastande blir det inte här.
Ylva

2022-03-03 @ 20:51:58
URL: http://znogge.wordpress.com
Postat av: Ama de casa

Oj nu blev jag förvånad! Ja, att det finns nåt bakverk som du INTE tycker om... :-)

Visst finns det mycket att fira, men det smög sig in ett fel där: Det heter ostKROKAR och inget annat :-D

Vi har varit på ganska många planetarier runt om i världen. Har dock slutat att besöka såna för vi brukar alltid somna när dom släcker ned och spelar lugn musik :-D

Svar: Det har varit tufft denna vecka att undvika de två bakverk jag inte gillar; jag tycker att semla och prinsesstårta bara är tråkigt bröd, ren grädde och marsipan/mandelmassa = inte gott.

Nja, nu tror jag att du får skapa en egen dag. ;-)


Haha! När vi var på ett nöjesfält i Wien blev mamma illamående och då gick vi in på Cinema 2000 för att hon skulle få sitta ned. Det visade sig att det var en 3D-film där man stod och tittade på en filmad bergochdalbana... :-)
Ylva

2022-03-04 @ 09:23:22
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Ami

Det finns mycket som är gott. Och den där tårtan såg smarrig ut

Svar: Det finns väldigt mycket gott så det är onödigt att äta sådant som är äckligt. :-)
Ylva

2022-03-04 @ 09:52:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0