Hjälp till Ukraina

Det ser ut som att jag bara är ute och roar mig, men jag hinner oroa mig också och vi har skänkt pengar till Röda korset och Rädda barnen för Ukraina. 
 
Det är svårt att veta vad som behövs till Ukraina men Röda korset här bad särskilt om handdukar och det kan vi skänka. Det ska komma flyktingar hit på måndag och de håller på att förbereda för dem. 
 
Jag tänkte skänka våra kuvertlakan för jag reder inte ut dem, men maken kan tämja dem så vi behöver dem själva. (Hans madrass är tunnare än min och lite enklare att pressa in i de lite väl resåriga lakanen.) 
 
Där jag automatiskt brukar tänka på de svenska färgerna ser jag nu Ukrainas också. 
 
Jag läste en så bra krönika av Nedra Efendic (i Dagens nyheter, tror jag att det var) som flydde till Sverige som elvaåring. Hon skrev att de var tacksamma men att det var svårt att förstå vad flyktingar skulle med trasiga festkläder till. När de fick gå och gräva i klädberg en gång i veckan kunde de hitta saker som fläckiga frackar, trasiga korsetter och slitna högklackar... 
 
Ur dagboken 920312: Kom till tandläkaren tjugo i tio och de öppnade inte förrän tio för de hade ett kliniskt möte. Jag hade micket fina tänder sa den vackra mörka tandläkaren. Det var en kvinnlig sådan. 

Kommentarer
Postat av: znogge

Alla kan vi göra något och basförnödenheter behövs verkligen!

Svar: Ja, alla kan göra något är en bra sak att tänka på!
Ylva

2022-03-12 @ 12:10:33
URL: http://znogge.wordpress.com
Postat av: Ama de casa

Bra att skänka grejer till dom flyktingar som ska komma! Vi har såna där lakan också och tycker dom är bra. Men Anders som sover lite "snurrigt" har fixat hängselsnoddar undertill på sin säng som gör att lakanet håller sig på plats :-)

Härligt att du fick beröm av tandläkaren :-D

Svar: Vanliga dra-på-lakan brukar funka men de som heter kuvert tycker jag är jättekrångliga! Mamma och pappa har också en variant med typ hängslen under.

Ja, jag har alltid haft bra tänder, så det där med socker är inte så farligt. :-) Jag pratade med en tandsköterska som sa att det viktigaste är "tandvilan", att man inte äter hela tiden.
Ylva

2022-03-13 @ 09:00:24
URL: http://amacasa.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0