Assistens kirkegård

När jag går in till centrum från lägenheten i Köpenhamn brukar jag gå över Assistens kirkegård som ligger på vägen (om man tar den finaste vägen). 
 
Vägen genom kyrkogården är kantad av höga cypresser (tror jag att det är). 
 
Här ligger H.C. Andersen begravd. 
 
Jag vet inte om han var känd men bredvid vilar elektropletfabrikanten (roligt ord!) Julius. 
 
Ur dagboken 920524: Jag, Marit och Åsa städade åt Birgitta i tre timmar som dagsverke. Gick till Sveaparken och lyssnade på Tre och en flygel. 

Kommentarer
Postat av: Znogge

Det var verkligen en annorlunda titel och ingen som jag hört tidigare. Ärligt talat har jag inte en susning om vad det är...

Svar: Jag orkar inte googla utan nöjer mig med att det låter kul på svenska. :-)
Ylva

2022-05-24 @ 17:51:23
URL: http://znogge.wordpress.com
Postat av: Ama de casa

Jag tycker om att vandra på/genom kyrkogårdar. Rofyllda platser och vackra omgivningar. Sen är det "roligt" att dom flesta äldre gravstenarna upplyser om titlarna också.

Dagsverke... Jag tycks minnas att vi hade såna dagar ibland vi med. Men jag tror att vi fikade mer än vi verkade :-D

Svar: Kyrkogårdar är för det mesta vackra. Visst är det spännande med alla gamla titlar! I Köpenhamn är kyrkogårdarna ofta som parker där folk solar nästan nakna och picknickar med alkohol och då tycker jag att det har gått lite överstyr även om det ser mysigt ut...
Ylva

2022-05-25 @ 09:13:21
URL: http://amacasa.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0