Sten i Småland

När jag går på promenad från stugan ser jag hur mycket sten det finns i Småland. 
 
Den här stensamlingen fattar jag inte riktigt men vi tror att de kört över ett stenröse med skogsmaskin (fast man inte får). 
 
Jag älskar stenmurar. 
 
Men jag förstår också varför så många emigrerade från denna steniga mark. 
 
Ur dagboken 920908: Då kom Zophonias kutande med Reynir och sa att han är vår engelsklärare. Jag blir galen. Jag ska ha honom åtta timmar i veckan för de tyckte att vi ska ha två klasser engelska. 
 
(Den första skoldagen på Island ångrade jag att jag hånglat med en lärare...) 

Kommentarer
Postat av: znogge

Det är lätt att förstå att marken inte var lätt att bruka och att många emigrerade. Men tänk ändå alla dessa stenar som plockades upp och blev till stenmurar. Väldigt vanligt även på Öland noterade vi i somras.

Svar: Ja, vad de måste ha slitit ut ryggarna. Öland är också stenigt och jag har inte hört något om emigration därifrån men de hade väl samma år av missväxt och torka som i Småland.
Ylva

2022-09-08 @ 21:02:57
URL: http://znogge.wordpress.com
Postat av: Gunilla

Tänk vad dom måste ha slitit.. inte mycket till maskiner att använda på den tiden..

Svar: Otroligt mycket mannakraft och en del hästkrafter säkert!
Ylva

2022-09-09 @ 09:45:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0