Åsgatan i Hedemora

Jag läste att Åsgatan i Hedemora är en av Sveriges längsta affärsgator! Haha, det kunde man inte tro! Det är den långa gatan som går genom hela stan och om man räknar hela blir den lång, men det är ungefär 500 meter som är affärsgata. 
 
Här är en bild från när jag gick på mellandagsrea 2012. 
 
Ur tidningen Södra Dalarnes tidning 221231: Noterbart och lite kuriosa är att Åsgatan är en av landets längsta affärsgator. Den börjar vid korsningen mot Matsbo (Sätervägen) och slutar söderut vid infarten mot Grådö. Med sina 3,9 kilometer är den längre än Valhallavägen i Stockholm som är 3 532 meter lång.
 
Här är min favoritshoppinggata; High Street i Southend i England. Bild från 2014. Vi har inte varit där på länge eftersom makens mormor som bodde där har dött. 
 
Ur dagboken 930121: Jag är så avundsjuk på Shaye. Inte för att hon har tandställning men för att hon åker till Reykjavík en gång i månaden för att spänna den. 
 

Kommentarer
Postat av: znogge

Imponerande för Hedemora minst sagt!

Svar: Visst är det! Stan brukar marknadsföra sig som Dalarnas äldsta och fick stadsrättigheter 1446 men detta var nytt för mig. :-)
Ylva

2023-01-21 @ 22:20:36
URL: http://znogge.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0