Om preventivmedel

Det här brukar jag inte skriva om för det känns privat men om ingen berättar saker får man inte veta något. Till och med barnmorskan jag träffat för rådgivning säger att det inte finns så mycket forskning om klimakteriet eftersom det fortfarande mest forskas på manliga problem. 
 
Jag stoppar in bilder på syrener som är vackra nu. 
 
I min ungdom använde vi kondomer för det fanns inte så mycket att välja på och gör väl fortfarande inte som skydd mot sjukdomar. På nittiotalet var aidshysterin fortfarande stor, nu tycker jag inte att man hör så mycket om det längre.
 
När jag flyttade ihop med min första pojkvän skaffade jag p-piller, också för att jag hade jobbig mensvärk. Jag började med Trinordiol men sedan bytte de utseende på pillerkartorna och tog bort veckodagarna som jag behöver för att hålla koll på om jag tagit tabletten, det räcker inte med siffror! Då blev det Trionetta som jag tjatade till mig tills jag var 47 fast de inte rekommenderar dem om man är över 40. 
 
Vi har både vita och lila syrener i trädgården hemma. 
 
Sedan började jag med p-piller som heter Azalia som tog bort mensen helt och det var skönt men tyvärr fick jag sömnproblem som jag tror är på grund av pillrena. Då satte jag i en kopparspiral men mensen kom inte tillbaka så den verkar ha slutat helt. Jag fick spiralen uttagen efter ett halvår för jag var orolig att den skulle fastna om kroppen inte behöver den längre. 
 
 
Jag har fortfarande svårt att sova och det kanske är ett klimakterieproblem, men den enda jag hört som fått mardrömmar av p-piller är en kompis snart 101-åriga mormor! Det måste ju vara länge sedan... Man kan reagera väldigt olika så lite mer forskning på det här området, tack! 
 
Ur dagboken 930524: En mupp som hette Anders Ljungkvist (tror jag) från Stockholm började intensivkurs idag. Han kom fram och skakade hand med mig och började snacka. Trodde att han var ett meno först men han verkade trevlig. Han jobbar lite ströartat på Sveriges radio. Han var långhårig och påminde lite om George i "Gifta på låtsas" som jag såg igår. 
 

Kommentarer
Postat av: znogge

Jag tror att du har rätt. Det behövs mycket mer forskning inom det här området för även om det finn preventivmedel borde man kunna komma längre. Själv hade jag först kopparspiral och sedan hormonspiraler. De senare fungerade perfekt och utan biverkningar vilket var skönt. Sedan är det väldigt individuellt så klart.

Svar: Vad skönt att det gått bra för dig med hormonspiral. Jag ville undvika hormoner men nu vet jag inte vad jag ska hitta på mot sömnproblemen, hoppas de går över av sig självt. När jag hade depressioner överdoserade jag antidepressiva för även där räknar de mått för män.
Ylva

2023-05-24 @ 21:43:29
URL: http://znogge.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0