Korsallergi

Jag fick ett nyhetsmejl från pollenkoll.se och blev påmind om att man kan ha korsallergi:
 
Om pollenbesvären hänger i under sensommaren och hösten kan det vara på grund av att gråbo blommar. Om man är allergisk mot gråbo kan man också reagera mot selleri, morot, fänkål, koriander, senap och persilja, så kallad korsallergi.
 
Det är alldeles utmärkt, då kan jag säga att jag inte tål dem. Jag tål all mat men det är mycket jag inte gillar och av ovanstående äter jag bara persilja och tillagad morot som i grytor och morotskaka. Denna goda morotskaka åt jag nyligen på Annerstad prästgård. 
 
Idag avvek jag från den tänkta vägen och cyklade på skogsväg en bit. Det är sällan man ser ledningsgator nu för tiden. 

Kommentarer
Postat av: znogge

Korsallergier är vanligare än vad man tror men det är ju tur att du kan äta morotskaka i alla fall. Det gäller att välja sina allergier ;-)

Svar: Jag ska hävda korsallergi med björk-curry.... Det är nog gråboallergi jag har nu, eller något gräs, för ena ögat har kliat av och till sedan i februari. Jag borde gå till optikern och kolla ögonen också men väntar tills jag behöver nya linser eftersom jag är för snål för att kasta de oanvända. Visst är det tur att jag kan äta morotskaka! :-)
Ylva

2023-09-07 @ 21:48:15
URL: http://znogge.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0